বাংলাদেশ ব্যাংক সহকারী পরিচালক প্রস্তুতি

আপনার জ্ঞানপিপাসু বন্ধুদের সাথে শেয়ার করে এই সম্পর্কে জানান

আপনার জন্য আরো লেখা

বাংলাদেশ ব্যাংক সহকারী পরিচালক পরীক্ষাটি মূলত তিনটি ধাপে অনুষ্ঠিত হয় ।

১। প্রথমে ১০০ নম্বরের এমসিকিউ
২। পরে ২০০ নম্বরের লিখিত পরীক্ষা এবং
৩। ২৫ নম্বরের ভাইভা

প্রথমেই এমসিকিউ অংশে আসি-বাংলা, ইংরেজী, গণিত, সাধারণ জ্ঞান ও কম্পিউটার ও প্রযুক্তির উপর ১০০ নম্বর বরাদ্দ থাকে। তাহলে পাশ করতে কত লাগে?
উত্তরঃ পাশ মার্ক এক এক বছর এক এক রকম হয় এটা প্রশ্নে ধরণ, মোট শিক্ষার্থীদের অংশগ্রহণ, মোট আসন প্রভৃতির উপর নির্ভর করে। তবে নেগেটিঅ মার্কস বাদ দিয়ে ৫০ এর কাছাকাছি থাকলে আপনি মোটামুটি নিশ্চিত থাকতে পারবেন। যেহেতু প্রিলির মার্কস মূল মার্কস এর সাথে যোগ হয়না তাই বেশি সেংখ্যক প্রশ্নের উত্তর করতে গিয়ে অযথা রিস্ক নিবেন না। মোটামুটি ৭০-৭৫ টি প্রশ্নের বেশি উত্তর করাই সমীচীন।




বাংলাদেশ ব্যাংক প্রিলিমিনারী


বইয়ের তালিকায়

ম্যাথঃ

১। (১২-থেকে ১৪ টি টপিক ভালভাবে কভার করলেই হবে)
২। বিগত বছরের ম্যাথের জন্য বাজারের প্রফেসর সিরিজের কে টু ব্যাংক জব বেইটা ভাল (ভুল কম)
৩। সাইফুর’স ম্যাথ বইটাও ভাল।
৪। ৭ম, ৮ম ও ৯ম শ্রেণির পাঠ্য বই হাতের কাছে রাখতে পারেন।

বাংলাঃ

১। ব্যকরণের জন্য বাংলাভাষার ব্যাকরণ-মুনীর চৈৗধুরী(৯ম-১০ম শ্রেণীর বোর্ড বই)
২। বাংলার সাহিত্যকর্ম-ভাষার বিভিন্ন যুগ, চর্যাপদ, আদি, মধ্যযুগরে সাহিত্যকর্ম ইত্যাদি পড়ার জন্য বিসিএস এর বাংলা প্রথম পত্রের বই যেমন-প্রফেসর
সিরিজের বই/সৌমিত্র শেখর স্যারের বইগুলোও বেশ ভাল।
৩। বিগত বছরের প্রশ্ন।

ইংরেজীঃ

১। ইংরেজী-synonym/antonym/Analogy/one word substitution-এর জন্য-সাইফুর’স এর বই খারাপ না
২। কয়েকটি ওয়েবসাইট (ইন্ডিয়া বিক্স, সাওয়াল ডট কম প্রভৃতি)
৩। গ্রামারের জন্য Cliff’s এর TOEFL, Wrein & martin er grammar বই দুটো বেশ ভাল।
৪। বিগত বছরের প্রশ্নসমূহ।

সাধারণ জ্ঞানঃ

সাধারণ জ্ঞানের জন্য কারেন্ট ওয়াল্ড/এ্যাফেয়ার্স প্রভৃতি পড়তে পারেন, তবে মনে রাখবেন ব্যাংকিং, খেলাধুলা, অর্থনীতি, বাজেট, নোবেল পুরস্কার, বিভিন্ন দেশের ব্যাংক ও মুদ্রা প্রভৃতির উপর বেশি গুরুত্ব দিতে হবে।

কম্পিউটার ও প্রযুক্তিঃ

১। কম্পিউটার অংশের জন্য তথ্য প্রযুক্তি(৯ম-১০ম শ্রেণীর বোর্ড বই)এর সহায়তা নিতে পারেন। তবে মনে রাখেবেন বিগত বছরের প্রশ্নগুলো ধরে ধরে এর গভীরে(টপিক ধরে ধরে) প্রবেশ করবেন যেমন ধরুন কোন এক পরীক্ষায় এসছে-নিচের কোনটি ফ্রি সফটওয়্যার-আপনার কাজ হবে সবগুলো ফ্রিসফটওয়্যারের নাম জেনে নেয়া এ ক্ষেত্রে গুগলের সাহায্য নিতে পারেন, এর পাশাপাশি বজারের যেকান একটা বইয়ের হেল্পও নিতে পারেন যেমন-Easy Guide etc.
২। এমসিকিউসেটস ডট কম ওয়েবসাইটে ৬০০ এর মত এমসিকিউ আছে যেগুলো থেকে অনেকসময় হুবহ কমন পরে।


বাংলাদেশ ব্যাংক লিখিত


অনুবাদ/ট্রান্সলেশনঃ

বাংলাদেশ ব্যাংকের পরীক্ষার একটা গুরুত্বপূর্ণ অংশ হল বাংলা হতে ইংরেজীতে অনুবাদ এবং ট্রান্সলেশন। মোট ২০০ নম্বরের মধ্যে এ অংশেই থাকে ৪০ মার্কস, ভাল করতে পারলে এ অংশে প্রদত্ত নম্বরের প্রায় শতভাগ পাওয়া যায় যেটা আপনাকে অন্যের থেকে আলাদা করার অনুঘটক হিসেবে কাজ করবে। অনুবাদ করার নিয়ম :

১। অনুবাদটি হতে হবে প্রাঞ্জল যেম-১০% রেটে না লিখে শতাকরা ১০ ভাগ হারে লিখলে তা বুঝতে সহজ হয়! পাশাপাশি বাহুল্যদোষও পরিহার করুন।
২। সঠিক শব্দ চয়ন একটা অন্যতম উপাদান-যেমন ধরুন ভাল স্বর্ণ এর পরিভাষা কেউ কেউ বলবেন good gold, হবে-কেউ কেউ বলবেন pure gold আসলে বেশি ভাল হয় যা কেউ বলেন original gold সুতরাং বুঝতেই পারছেন, মার্কস নির্ভর করবে আপনার সঠিক শব্দ চয়নের উপর।
৩। Adjective/Adverb/adverbials এর সঠিক ব্যবহারও বুঝতে হবে-পাসপোর্ট সাইজের প্রার্থীর তিন কপি রঙ্গিন ছবি–নাকি-প্রার্থীর পাসপোর্ট সাইজের তিন কপি, বিরটা গুরু ছাগলের হাট নাকি গরু ছাগলের বিরটা হাট!
৪। প্যাসেজ/লাইনের কোন এক-দুটি শব্দের অর্থ না পারলেই টোটাল জিনিসটা ছেড়ে আসবেন না।আবার কিছু কিছু ট্রান্সলেশসন দেখতে কঠিন মনে হলেও আসলে সহজ! যেমন ভবনটি পড় পড় হইয়া পড়িয়াছে-The building is about to collapse. তাই প্রশ্নকর্তাকে গালি দেয়ার দরকার নেই!!
৫। প্রথমেই বিগত বছরের বাংলাদেশ ব্যাংক এবং অন্যন্য বিশেষত সরকারী ব্যাংক এবং বিসিএস এর লিখিত প্রশ্নের ট্রান্সলেশন এবং অনুবাদ শেষ করে ফেলুন (কমপক্ষে ১০ বছরের)।
৬। Daily Star/Financial Express পত্রিকার বিজনেস পাতাটা ভাল করে পড়তে পারেন পাশাপাশি বিদেশী কোন ভাল পত্রিকা/ম্যাগাজিন যেমন Reader Digest/The economist পড়তে পারেন(নীলক্ষেত পুরোনো কপি পাবেন নামমাত্র দামে)।

ফোকাস রাইটিংঃ

প্রথমতঃ
ইংরেজী/বাংলা: মনে রাখবেন কম্পিটিটিভ এ্যাভান্টেজ পেতে হলে লেখা অবশ্যই তথ্যসমৃদ্ধ হতে হবে। অন্যথায় নম্বর অনেক কম পাবেন। এত তথ্য মনে রাখব কিভাবে! সমগ্র রচনাকে একটা কয়েকটা সমজাতীয় sector একত্রিত করে কয়েকটি গ্রুপে ভাগ করুন যেমন-ব্যাংকিং সেক্টর (স্কুল ব্যাকিং, এজেন্ট ব্যাকিং, ব্যাংকের ভুমিকা প্রভৃতি, ফাইন্যান্সিয়াল ইনক্লুশন, মোবাইল ব্যাংকিং), RMG সেক্টর, রেহিঙ্গা সংকট, জঙ্গীবাদ নিরসন, সমাধান, এসএমই/মাইক্রোক্রেডিট, রেমিট্যান্স, সুশাসন, উঠতি শিল্প, ব্যাকিং Scam/ডিজিটাল ফ্রড, মধ্যম আয়ের দেশ, SDG এর গুরুত্বপূর্ণ দফাসমূহ, Investment স্থবিরতা, বেক্সিট: বাংলাদেশের প্রভাব, ব্লু ইকোনোমি, জিডিপির ব্রেক আপ/এ্যানালাইসিস প্রভৃতি এভাবে অন্যগুলোও গ্রুপে ফেলে ডাটা কালেক্ট করুন। দেখবেস কমন না পড়লেও অনেক ভাল পরীক্ষা দিতে পারবেন।

দ্বিতীয়তঃ
প্রেজেন্টশন অবশ্যই আলাদা হওয়া চাই যেমন ধরুন পরীক্ষায় অর্থনীতির উন্নয়নে রেমিটেন্স এর গুরুত্ব লিখতে বলা হল-এখন যদি আপনি লেখার মধ্যে একটা পাই চার্ট দিয়ে দেখিয়ে দিতে পারেন যে কোন দেশ থেকে কত রেমিট্যান্স এসেছে বা % কিরকম-আবার পরের প্যারায় যদি একটি বার ডায়াগ্রাম দিয়া কয়েক বছরের রেমিট্যান্স এর একটা গ্রাফ দিতে পারেন এবং গত কয়েক বছরের রেমিট্যান্স এর একটি তুলনামূলক চিত্র তুলে ধরতে পারেন তাহলে নিশ্চয়ই মার্কসটা একটু বেশিই আসবে।

তৃতীয়তঃ
কম লিখুন কিন্তু গুছিয়ে সুন্দর করে লিখতে হবে। বালাদেশ ব্যাংকের ওয়েবসাইট, অর্থনৈতিক সমীক্ষা, এসএমই ফাউন্ডেশন এর ওয়েবসাইট, ব্যুরো অব স্ট্র্যাটিসটিকস এরওয়েবসাইট, স্টক এক্সচেঞ্জ এর ওয়েবসাইট, মাসিক কারেন্ট ওয়ার্ল্ড এবং কারেন্ট এ্যাফেয়ার্স প্রভৃতি থেকে যেখানে যে তথ্য পাওয়া যায়-টপিক ওয়াইজ নোট/কালেক্ট করতে শুরু করুন।

ম্যাথঃ

সাধারণত তিনটি ম্যাথে ৩*১০ = ৩০ নম্বর থাকে। এ অংশে ভাল করতে পারলে চান্সটা অনেকটা নিশ্চিত হয়ে যায়। তবে অনেকেই বলেন ৩ ম্যাথ না হলে চান্স হয়না। এমনটা সত্য নয়। কেউ যদি বাকী ১৭০ নম্বরে অনেক ভাল করে তার চান্স অনেক বেশি থাকে। তবে ম্যাথ পারলে তো কথাই নেই। দেখবেন আপনি ম্যাথ অনেক ভাল পারেন কিন্তু পরীক্ষার হলে ম্যাথগুলো পারতে বেশ কষ্ট হয়, কারণ এ ম্যাথগুলো একটু প্যাঁচানো থাকে।তাই আপানাদের কাজ হবে যেসব ম্যাথগুলো একটু ক্রিটিক্যাল বা ঝামেলাপূর্ণ সেগুলো বেশি বেশি করা। সাধারণত নিচের টপিকগুলো হতে ম্যাথ আসে-

• Percentage, unitary method
• Profit & Loss, Partnership
• Fraction, Ratio, & Proportion
• Work and time
• Equations
• Time and distance/Boat and stream
• Interest Rate
• Exponent/ logarithm
• Geometry
• Probability

ম্যাথগুলো সাধারণত বিগত বছরের প্রশ্ন হতে কমন পড়ে, অনেকসময় এমনও হয় কোন ব্যাংকের একটা এমসিকিউ ম্যাথে আসা অংকটিই আবার রিটেনে তুলে দেয়া হয়, তাই বিগত বছরের প্রশ্নগুলো আগে সলভ করুন প্রথমে বাংলাদেশ ব্যাংক+ সরকারী ব্যাংকগুলো এরপর সময় থাকলে প্রাইভেট ব্যাংকেরগুলো। ভাল হয় যেসব ম্যাথগুলো একটু ক্রিটিক্যাল সেগুলোর একটা তালিকা করে রাখুন যাতে ঐগুলো বারবার দেখতে পারেন। প্রতিদিন কমপক্ষে ৮-থেকে ১০ টি রিটেন ম্যাথ করতে হবে।

প্যাসেজ/কম্প্রিহেনশনঃ

এ ক্ষেত্রে কয়েকটি নিয়ম মেনে চলুন-

১। প্রথম প্যাসেজটি না পড়ে প্রশ্নগুলো আগে পড়ুন (২ বার পড়ুন) এতে করে প্যাসেজটি যখন পড়বেন তাখন ঐ প্রশ্নের উত্তর যখনই আসবে সে লাইনগুলো ধীরে ধীরে পড়ে মার্ক করতে পারবেন ;
২। প্যাসেজ থেকে হুবহু উত্তর তুলবেন না, নিজের ভাষায় মিক্সড করে লিখুন ;
৩। প্রশ্নটি যে টেন্সে থাকবে উত্তরও সে টেন্সেই করতে হবে। কোন প্রশ্ন থাকলে ইনবক্সে করবেন। উত্তর দেয়ার চেষ্টা করব। অনেক সময় কমেন্ট দেখার সুযোগ/সময় হয়না।


বাংলাদেশ ব্যাংক ভাইবা ভয়েস


১। বাংলাদেশের অর্থনীতি ও ব্যাংক খাত সম্পর্কিত সর্বসাম্প্রতিক তথ্য ও উপাত্ত (জাতীয় বাজেট ও অর্থনৈতিক সমীক্ষা) ব্যবহার করা হয়েছে এবং রাষ্ট্রায়ত্ত ব্যাংক ও আর্থিক প্রতিষ্ঠানের বিভিনড়ব পদে নিয়োগের উদ্দেশ্যে অনুষ্ঠিত মৌখিক পরীক্ষায় চাকুরীপ্রার্থীদেরকে সচরাচর যেসকল প্রশড়বাবলী জিঞ্জাসা করা হয় বা জিঞ্জাসা করার সম্ভাবনা বেশি থাকে কেবল সেগুলোর আলোকে সহজ ইংরেজি ভাষা ব্যবহার করে বিষয়গুলো সহজভাবে সাজিয়ে উপস্থাপনের চেষ্টা করা হয়েছে

২। আপনারা যে যে বিষয়ে স্নাকোত্তর ও স্নাতক ¯ ডিগ্রী নিয়েছেন তারা সেই বিষয়ের মৌলিক ধারণা নিয়ে রাখবেন; কেননা মৌখিক পরীক্ষার সময় বোর্ডের সদস্যরা সবসময়ই কিছু না কিছু গুরুত্বপূর্ণ সাবজেক্টিভ ও টেকনিক্যাল টার্ম জিঞ্জাসা করে থাকেন।

৩। কিছু গুরুত্বপূর্ণ তথ্য দিয়ে এই লেখাটা সা্জানো হয়েছে । ভাইবা বোর্ডে এইগু্লো খুব বেশি বেশি জিঞ্জাসা করে । ব্যাংকিং এ ক্যারিয়ার করতে চাইলে এইগুলো আপনাকে জা্তেই হবে ।

I have chosen Bangladesh Bank because it is the apex monetary authority of the country and a suitable place to create innovative environment. As a central bank, Bangladesh Bank is not conventional commercial banking. It is actually doing the work of policymaking and regulating banking system and I want to be a policymaker. Besides, banking sector is a respected and promising sector in Bangladesh. There are a lot of opportunities for building up career in the same time it ensures financial solvency. So, if I get the job, it will upgrade my social position and ensure a smooth life. Actually I have passion about banking job from my student life. So I am trying to get one. That is why I have come to attend the interview today. I think I am fir for the central bank job because I have extracurricular activities, analytical ability, communication skills, knowledge in ICT and so on. · · · · ·


  • Banking sector is now one of the fastest growing sectors in Bangladesh and this sector is helping greatly in our socioeconomic development. Bank job is more secured in any category of private job and it has social recognition. Besides, bank pays handsome salaries than any other sector. So, I am interested to join in bank.

  • Banking and finance is a good path to follow as I want to work in a traditional corporate structure at a large business. In our country, banking sector is one of the stable industries where one can grow career smoothly. Besides, I have an interest in the financial sector. I think job in a bank will meet my career goal and expectation.

  • I have always seen the potential in the banking sector. During any recession or economic slowdown, banks have always topped the chart in regular business with no downfall. It has also a great career development potential that no other industry can provide.

  • Bank is the pillar of our economy. The soundness of our economy depends on the performance of the banking sector. So, it is a huge opportunity for me to contribute in our national economy. Besides, banking sector has good career growth splendid with attractive salary growth.

  • My aim is to be a part of our government. So, if I get the job in Bangladesh Bank I will not try for another one. Otherwise I will continue my search for a suitable job. I don't like the idea of switching jobs for this reason I have not even engaged myself in any private job. I prefer waiting for a stable respectable job.

Finance is generally related to all types of financial activities — this could be accounting, insurance and policies. On the other hand, banking is everything that happens in a bank only. The term banking and finance are two very different terms but are often associated together. These two terms are often used to denote services that a bank and other financial institutions provide to its customers.

Bangladesh Bank is the central bank of Bangladesh which controls and regulates all other state-owned and private banks and performs duty as the treasury of the government. Bangladesh Bank controls inflation by systematically controlling the supply of money in the market and through increasing the SLR and CRR rates and tightening the banking rules and regulations regarding loan disbursement.

Bangladesh Bank acts as the Central Bank of Bangladesh which was established on December 16, 1971 through the enactment of Bangladesh Bank Order 1972- President’s Order No. 127 of 1972 (Amended in 2003). The general superintendence and direction of the affairs and business of Bangladesh Bank have been entrusted to the Board of Directors which is headed by the Governor who is the Chief Executive Officer of this institution as well. In Strategic Plan (2010-2014), the vision of BB has been stated as, “To develop continually as a forward looking central bank with competent and committed professionals of high ethical standards, conducting monetary management and financial sector supervision to maintain price stability and financial system robustness, supporting rapid broad based inclusive economic growth, employment generation and poverty eradication in Bangladesh”.

Finance is generally related to all types of financial activities — this could be accounting, insurance and policies. On the other hand, banking is everything that happens in a bank only. The term banking and finance are two very different terms but are often associated together. These two terms are often used to denote services that a bank and other financial institutions provide to its customers.

Bangladesh Bank is the central bank of Bangladesh which controls and regulates all other state-owned and private banks and performs duty as the treasury of the government. Bangladesh Bank controls inflation by systematically controlling the supply of money in the market and through increasing the SLR and CRR rates and tightening the banking rules and regulations regarding loan disbursement.

Bangladesh Bank acts as the Central Bank of Bangladesh which was established on December 16, 1971 through the enactment of Bangladesh Bank Order 1972- President’s Order No. 127 of 1972 (Amended in 2003). The general superintendence and direction of the affairs and business of Bangladesh Bank have been entrusted to the Board of Directors which is headed by the Governor who is the Chief Executive Officer of this institution as well. In Strategic Plan (2010-2014), the vision of BB has been stated as, “To develop continually as a forward looking central bank with competent and committed professionals of high ethical standards, conducting monetary management and financial sector supervision to maintain price stability and financial system robustness, supporting rapid broad based inclusive economic growth, employment generation and poverty eradication in Bangladesh”.

Article 7A of the President's order number 127 of 1972 determines the functions of Bangladesh Bank where issuing of currency, to ensure a secure & efficient payment system is one of the functions. This order does not give other commercial bank to do so.

· To formulate and implement monetary policy;
· To formulate and implement intervention policies in the foreign exchange market;
· To manage the official foreign exchange reserves;
· To promote, regulate and ensure a secure and efficient payment system, including the issue of bank notes;
· To regulate and supervise banking companies and financial institutions;
· To play the role of advisor to the government on the impact of various policy measures on the economy.
· To apply Exchange Regulation Act, 1947 on behalf of the government;
· To exercise the authority given on Bangladesh Bank by the Money Laundering Prevention Act 2003.
· To hold and manage the official foreign reserves of Bangladesh
· To give advice to the Government on the interaction of monetary policy with fiscal and exchange rate policy, on the impact of various policy measures on the economy and to propose legislative measures it considers necessary or appropriate to attain its objectives and perform its functions.

Bangladesh Bank uses several different methods to increase (or decrease) the amount of money in the banking system. These actions are referred to as monetary policy. Bangladesh Bank could print paper currency at its discretion in an effort to increase the amount of money in the economy – but this is not the measure used. Here are three methods Bangladesh Bank uses in order to inject (or withdraw) money from the economy:

· Bangladesh Bank can influence the money supply by modifying reserve requirements, which is the amount of funds that banks must hold against deposits in bank accounts. By lowering the reserve requirements, banks are able loan more money, which increases the overall supply of money in the economy. Conversely, by raising the reserve requirements of the scheduled banks, Bangladesh Bank is able to decrease the size of the money supply.
· Bangladesh Bank can also alter the money supply by changing short-term interest rates. By lowering (or raising) the discount rate that banks pay on short-term loans from Bangladesh Bank, Bangladesh Bank is able to effectively increase (or decrease) the liquidity of money. Lower rates increase the money supply and boost economic activity. However, decreases in interest rates fuel inflation, so Bangladesh Bank must be careful not to lower interest rates too much for too long.
· Finally, Bangladesh Bank can affect the money supply by conducting open market operations. In open operations, Bangladesh Bank buys and sells government securities in the open market. If Bangladesh Bank wants to increase the money supply, it buys government bonds. This supplies the securities dealers who sell the bonds with cash, increasing the overall money supply. Conversely, if Bangladesh Bank wants to decrease the money supply, it sells bonds from its account, thus taking in cash and removing money from the economic system.


In the last decade in the country’s banking sector, the quality of assets had been poor and classification rate was high because of absence of good risk management policies, practice, processes and structure in the banks. In this backdrop –

Bangladesh Bank has taken initiative to take a set of recommendations on best practice for five core-risk areas — credit risk management, asset-liability management, exchange risk management, internal control and compliance and anti-money laundering. Bangladesh bank regularly gives directives to the scheduled banks to introduce with implementation deadline the processes, policies and structures based on the recommendations.
Bangladesh bank regularly organises training programmes to establish effective risk management system. Bangladesh bank has strengthened the on-site supervision system to enable risk based audits.

A set of acts, laws, regulations, and guidelines have been enacted and implemented time to time since the establishment of Bangladesh Bank which helped the central bank perform its role as a central bank particularly, to control and regulate country’s monetary and financial system. Among others, important laws and acts include:

Bangladesh Bank Order, 1972 Bank Company Act, 1991
Bank Company (amendment) Act, 2013
Financial Institutions Act, 1993
Bank Deposit Insurance Act, 2000
Money Loan Court Act, 2003
Micro Credit Regulatory Authority Act, 2006
Money Laundering Prevention Act,2012


The Ministry of Finance must manage government financial assets, propose economic and financial policy, and coordinate and supervise these actions as empowered by the law.

· Prepare the annual fiscal budget and issue adequate regulations for its execution.
· Manage government financial assets.
· Propose bills related to the management of government employees, particularly bills related to staffing, salaries, benefits and pensions.
· Repay debt and coordinate financial activities carried out within the scope of its power, for the different ministries and their related entities.
· Participate in the negotiation of international free trade and financial agreements.


Advantages

· Countries that hold a large amount of international reserves are able to solve short-term external financial debt without affecting the exchange rate.
· The bigger the reserve held, the more a country can spend (investments and embark on new projects).
· Countries holding bigger reserves would be able to avoid current account deficits since future current account deficits would be better financed (running down of reserves can neutralise the effects of capital outflows).
· Reserves allow countries to adopt slower speeds of adjustment when tackling balance of payments crisis.
· They also contribute to the perceived creditworthiness of countries, lessening the occurrences of crises (in the future). For example, after the financial crisis, many countries increase their holding of international reserves to help them tide over the crisis, lessen its impact, and/or avoid such situations in the future.

Disadvantages

· Holding international reserves would imply a contemporary output loss (opportunity cost).
· Balance of payment surpluses could reflect undervalued currencies, low levels of domestic consumption and high levels of saving, the pursuit of tight monetary and fiscal policy, or commercial policy discouraging imports and encouraging exports.
· The more international reserves a country holds, the more exposed it is to fluctuations of foreign asset prices, increasing occurrences and susceptibly to financial crises.


Amendment of Bangladesh Bank Order 1972: the Board of Directors is empowered to formulate and implement all regulations without government approval.


· Reorganisation and modernisation: modernization of structure and working system of Bangladesh Bank
· Computerisation of functions of Bangladesh Bank
· Human Resources Development: Training of officers/staff and reforming policy supporting promotion and employment purely on the basis of talent
· Capacity Building: Strengthening Research Department, prudential regulation and supervision and accounting and audit standards.
· Strengthening the Legal Framework



Goals of Bangladesh Bank

· Reasonable price stability
· Full employment of resources
· Sustainable economic growth
· A stable balance of payment mechanism
· Prevention of fraudulence in the banking and financial sector

How does Bangladesh Bank control the banks and NBFIs

Bangladesh Bank is the regulatory body of banks, insurance companies and other financial institutions. Bangladesh Bank can control these types of organisations by controlling the interest rate, money supply, reserve requirements (CRR and SLR) and open market operations.

How does Bangladesh Bank attempt to achieve economic stability

Bangladesh Bank attempts to achieve economic stability by varying the quantity of money in circulation, the cost and availability of credit, and the composition of a country's national debt.

How Bangladesh Bank serves the people

The people keep their deposits with scheduled banks and they also take loan from scheduled banks. The scheduled banks are controlled and regulated by Bangladesh Bank. More importantly, Bangladesh Bank always tries to ensure the utmost interest of the people. This may be procedure of serving people.

Difference between Bangladesh Bank and Sonali Bank Limited

Bangladesh Bank is a banker of Sonali Bank. Bangladesh Bank also a guardian of Sonali Bank. Bangladesh Bank is a non trading concern but Sonali Bank is a fully trading concern. Bangladesh bank doesn't perform its duty with public but Sonali Bank performs its duty with public.

Why should Bangladesh Bank look into share market besides BSEC, DSE and CSE

The whole economy of Bangladesh is bank oriented and depended. Besides, the merchant banks invest in share market. So, Bangladesh Bank should look into the matter. On the other hand, the general investors incur loss in share market and indirectly blame Bangladesh bank for this.



Shyamal Kanti Biswas
Assistant Director (2015 Batch)
Bangladesh Bank


পালনীয়ঃ

১। ব্যাংকের বিগত বছরের প্রশ্নগুলো শেষ করুন-প্রথমেই বাংলাদেশ ব্যাংক ও অন্যান্য সরকারী ব্যাংকের (কমপক্ষে ৮-১০ বছরের) প্রশ্ন আগে শেষ করুন।
২। গুরুত্বপূর্ণ ও কনফিউজিং জিনিসগুলো নোট রাখুন যাতে আবার সারা বই না খুঁজতে হয়। যেটা আমি করেছিলাম। কেবল সিনিয়র অফিসার এর প্রশ্নই নয়; অফিসার-অফিসার(ক্যাশ)এর প্রশ্নগুলোও এডির পরীক্ষায় হুবহু তুলে দেয়া হয়। এ প্রশ্নগুলো কভার করতে গিয়ে আপনার স্ট্রেন্থ ও উয়িকনেকস বের হয়ে আসবে।

মন্তব্য

নাম

অর্থনীতির হিসাব-নিকাশ,3,আমাদের পরিবেশ,2,ইংরেজীকে সহজ করে ভাবুন,1,খাবার-পুষ্টি ও স্বাস্থ,2,গুগলের সাথে কিছুক্ষন,1,চলুন না ! ঐ দিকটায় একটু ডু মেরে আসি,1,প্রেজেন্টেশনের ময়না তদন্ত,3,বাংলা-বাঙালীর সাহিত্য,11,বাঙালী ও বাংলাদেশ,29,বি সি এস-ই স্বপ্ন,9,বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি,10,বিশ্ব যোগাযোগ,2,ব্যাংকিং পেশা IS PASSION,3,CV নিয়ে অল্প স্বল্প,2,Viva সমাচার,4,
ltr
item
ইচ্ছে: বাংলাদেশ ব্যাংক সহকারী পরিচালক প্রস্তুতি
বাংলাদেশ ব্যাংক সহকারী পরিচালক প্রস্তুতি
https://1.bp.blogspot.com/-40nAUswyLvA/Whf8RpukkSI/AAAAAAAAAi4/w4w6QLn3WesvbCkuPMvOyO96PorToB7zwCKgBGAs/s1600/busi-20130820-Rajib-111.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-40nAUswyLvA/Whf8RpukkSI/AAAAAAAAAi4/w4w6QLn3WesvbCkuPMvOyO96PorToB7zwCKgBGAs/s72-c/busi-20130820-Rajib-111.jpg
ইচ্ছে
https://blog.aamaricche.com/2017/11/bangladesh-bank-ad.html
https://blog.aamaricche.com/
https://blog.aamaricche.com/
https://blog.aamaricche.com/2017/11/bangladesh-bank-ad.html
true
4366569560520032408
UTF-8
সবগুলি লেখা দেখুন কোনো লেখা খুঁজে পাওয়া যায় নি ! সব দেখতে আরো পড়ুন মন্তব্য মন্তব্য বাতিল করুন মুছুন দ্বারা হোম বাকি অংশটুকু পোস্ট সব দেখতে আপনার জন্য আরো লেখা সহজেই খুঁজুন ইচ্ছে আর্কাইভ খুঁজুন সবগুলি লেখা দুঃখিত ! আপনার ইচ্ছেটা খুঁজে পাওয়া যাচ্ছে না। কিছুক্ষন পর আবার চেষ্টা করুন। অথবা ইচ্ছে তে যান রবিবার সোমবার মঙ্গলবার বুধবার বৃহস্পতিবার শুক্রবার শনিবার রবিবার সোমবার মঙ্গলবার বুধবার বৃহস্পতিবার শুক্রবার শনিবার জানুয়ারি ফেব্রুয়ারী মার্চ এপ্রিল মে জুন জুলাই আগস্ট সেপ্টেম্বর অক্টোবর নভেম্বর ডিসেম্বর জানুয়ারি ফেব্রুয়ারী মার্চ এপ্রিল মে জুন জুলাই আগস্ট সেপ্টেম্বর অক্টোবর নভেম্বর ডিসেম্বর এই মাত্র ১ মিনিট আগে $$1$$ মিনিট আগে ১ ঘন্টা আগে $$1$$ ঘন্টা আগে গতকাল $$1$$ দিন আগে $$1$$ সপ্তাহ আগে ৫ সপ্তাহ এর বেশি আগে ফোলোয়ার ফোলো অবশিষ্টাংশ প্রিমিয়াম সম্পূর্ণ পোস্ট দেখতে Facebook এ শেয়ার করে Like করুন সবগুলি কোড কপি করতে সবগুলি কোড সিলেক্ট করতে সবগুলি কোড কপি হয়েছে আপনার ক্লিপ বোর্ডে Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy